תרחישי מלחמה עם כוחות היבשה והאוויר תרחישי מלחמה עם כוחות היבשה והאוויר

תרחישי מלחמה עם כוחות היבשה והאוויר

ברית אלמוג

מתקיפה בחוף אויב להתמודדות עם טביעת ספינה – כך נראה תרגיל מטכ"לי בזרוע הים

מתכוננים לשעת מלחמה: תרגיל רחב היקף של זרוע הים וחיל האוויר נערך השבוע בכל רחבי הארץ. מהבור בבסיס הקריה ועד לכלי השיט בים, כל היחידות עברו שבוע אינטנסיבי שכלל מספר רב של תרחישי לחימה. בין אם מדובר על ירי טילים לעבר ספינת טילים, סיוע לכוחות היבשה או מבצע של שייטת 13, כל יחידות המטה והשטח פעלו כאילו מדובר באירוע אמת. מרגע קבלת המודיעין על התרחיש ועד להצטיידות באמצעי הלחימה המתאימים, כולם פעלו בסנכרון על מנת לנצח את המערכה המדומה.

"אני מצפה להמשך פעילות מקצועית, כמו שהתנהלה זרוע הים עד עכשיו ובמיוחד בתקופה האחרונה", אמר מפקד זרוע הים, אלוף רם רוטברג. "אני מכיר את החוסן המנטאלי שלכם ואני יודע שאתם ערוכים ומוכנים לכך. התנהלו בצורה מדויקת, שקולה רצינית, ותקבלו החלטות בקור רוח, מדרגת מפקד השייטת, מפקד הפלגה, למפקד הספינה ויתר קציני המחלקות והקצינים המקצועיים".

התרגיל החל בראשון בבוקר, עם גיוס אנשי המילואים ופתיחת חדרי-המלחמה (חמ"ל). הספינות נשלחו לים, הלוחמים הוזעקו לעמדות קרב ונציגי ביום האויב התכוננו לדמות את התרחישים באופן מוחשי ככל האפשר. עם תחילת הלחימה החלה זרוע הים לתרגל מגוון רב של תרחישים, מהתמודדות עם ירי טילים לעבר כוחותינו, פציעת לוחמים במהלך פעילות מבצעית, חילוץ מוסק מהספינות, נטישת כלי שייט והשמדת מטרות בעומק שטח האויב. כמו כן ניתן דגש על התמודדות עם חדירה תת מימית של צוללים, ובסיכולם בלב הים, לפני הגעתם לחוף.

חלק ממטרות התרגיל היו לתרגל את המטה המבצעי, נוסף על הכוחות בשטח. זרוע הים עברה מהפך של ממש במטה האחראי על ניהול הלחימה, והתרגיל בחן את השינויים בהיבט השליטה באותה מידה שבחן את יכולות הלוחמים להתמודד עם איומי האויב בלב הים. בהתאם לכך התרגיל הפעיל את כל היחידות, ממחלקת מבצעים למדור סייבר, ועד ליחידות המודיעין. לצדם גם נבדקו מערכות אלקטרוניות ואמצעים תת מימיים שונים, הכל על מנת לבדוק את מוכנות הזרוע לשעת מלחמה.

בנוסף, הלוחמים זכו להרגיש את מי הים מקרוב, כאשר מספר ספינות טילים ירדו אל סירות ההצלה ושהו בהם במשך מספר שעות כחלק מהתרגיל לאחר שנפגעו מטילי האויב ונאלצו לנטוש את הספינות. גם לוחמי יחידת סנפיר זכו לצלול מספר רב של פעמים, כאשר דימו את צוללי האויב המנסים לחדור לשטח ישראל. זאת כאשר לוחמי הזרוע מזהים אותם פעם אחר פעם בלב הים ומונעים מהם להגיע לחוף. סיום התרגיל הוכרז רק לאחר תרגול של תרחישים רבים מספור והתמודדות של זרוע הים עם מצבי קיצון בשלל היחידות והזירות.

loading...