שילוב זרועות שילוב זרועות

שילוב זרועות

אוארל אלחדד

מה הקשר בין ספינת טילים למטוס האדיר החדש? שיתוף הפעולה בין מספנה ויחידת האחזקה האווירית מוכיח שיש לא מעט קווי דימיון

מדי שנה זרוע הים וחיל האוויר לוקחים חלק באינספור פעילויות מבצעיות. ההפעלה האינטנסיבית של צוללות, מטוסי קרב, ספינות טילים ומסוקי תובלה יוצרים אתגר תפעולי מבחינת האחזקה, השימור והטיפול בהם. גופים כמו מספנת זרוע הים ויחידת האחזקה האווירית (יא"א 22) מתפקדים כמשענת טכנו-לוגיסטית לפעילות הכוחות המצבעיים וכתעודת ביטוח לכלי המלחמה היקרים ביותר בצה"ל.

בשנתיים האחרונות, כחלק מהתעצמות תפיסת השילוביות בין הזרועות בצה"ל, נוצר שיתוף פעולה אינטנסיבי בין שני הגופים. שיתוף הפעולה, בהובלת מפקד מספנה, אל"ם דודי יוסף ומפקד יא"א 22, אל"ם ג', שם לו למטרה ליצור שיח שוטף בין הגופים באמצעות מפגשי חשיבה ושיתוף ידע ומשאבים. יחד הם מתמודדים אל מול האתגרים הגדולים שניצבים בפניהם ומגיעים להישגים מרשימים. הקשר ההדוק שנוצר בין הגופים מוכיח ששילוביות רב זרועית לא חייבת להיות רק בזמן פעילות מבצעית, היא בהחלט יכולה להיות גם בפן הטכנו-לוגיסטי.

 

 

בין שמיים למים:

למספנה ויא"א 22 תפקיד מאוד דומה בזרוע הים ובחיל האויר, כשקווי הדימיון ביניהם והאתגרים המשותפים יוצרים פלטפורמה איתנה לקשר בין הגופים. יא"א 22 נחשבים לדרג הטכנולוגי הבכיר של חיל האוויר, המתמודד עם פרויקטים מורכבים וארוכי טווח. בדומה, גם מספנה מתכללת טיפולי אחזקה רחבי היקף של כלי שיט, כמו טיפול אמצע חיים של צוללת המתפרס על פרק זמן של כשנה. לעיתים, הטכנולוגיות והמערכות בהן משתמשות היחידות דומות ואף זהות. על כן שיתוף הפעולה בתחום הטכנולוגי מועיל לשני הצדדים.

מכנה משותף נוסף למספנה ויא"א 22 הוא תהליך ההתרחבות חסר התקדים שמתחולל בזרוע הים ובחיל האוויר בשנים האחרונות. זרוע הים מתחדשת בצוללות ה-Dolphin AIP ובספינות טילים מדגם "סער 6" וחיל האוויר נערך לקליטת מטוסי ה'אדיר' ((F-35i החדשים ולמהפכת הכטמ"מים (כלי טיס מאוישים מרחוק). "תהליך ההתעצמות של הזרועות מחייב קליטה של טכנולוגיות חדשות ומזמן איתו אתגרים רבים במגוון תחומים", מפרט מפקד מספנה, אל"ם דודי יוסף. "מדובר באתגרים הנוגעים לטכנולוגיה, תכנון, תשתיות ואף לכח אדם הדורשים מאיתנו לחפש פתרונות יצירתיים במקומות חדשים שלא נעזרנו בהם לפני כן", מוסיף.

לצד תהליכי ההתעצמות, אתגר נוסף עימו מתמודדות היחידות הוא מערכות 'קלוחות'. הכוונה היא למערכות ישנות שלא ניתן להשיג חלקי חילוף שלהן או שעלותן התייקרה בעקבות ההתיישנות. "אנו נדרשים להאריך את תוחלת החיים של כלי טיס וכלי שיט הרבה מעבר לתאריך התפוגה שהטביע היצרן, זאת על מנת שנוכל לעמוד בדרישות המבצעיות של צה"ל", משתף מפקד יא"א 22, אל"ם ג'. "בחלק מהמקרים אנחנו לוקחים מערכת הקיימת בכלי שיט חדישים יותר שממלאת את אותו התפקיד ומתאימים אותה כך שתתאים לכלי השיט הישן", מפרט מפקד מספנה, אל"ם דודי יוסף. "תהליכים כאלה מתרחשים בלי הרף, והם מחייבים אותנו לחשוב מחוץ לקופסא ולשלב כוחות עם כל גורם אפשרי בזרוע ומחוצה לה", מפרט.

 

שילוביות פורצת דרך:

"שיתוף הפעולה בין הגופים מסייע לנו לצמצם פערים קיימים ולהגיע להישגים פורצי דרך", מסביר מפקד מספנה אל"ם דודי יוסף. "פעמים רבות שיתוף הפעולה מוביל להתייעלות משמעותית של תהליכים ולמענה מהיר יותר לבעיות", מוסיף. תחומים נוספים בהם מתמקד שיתוף הפעולה הם תחום התכנון והפקות לקחים. ישנו דיאלוג שוטף סביב דרכים לייעול תהליכי תכנון פרויקטים ולמידה הדדית מחקר תאונות וכשלים תפעוליים.

תולדה חיובית של שיתוף הפעולה בין מספנה ליא"א הוא חיסכון בעלויות, סוגיה שהפכה לרלוונטית ביותר בשנים האחרונות לאור יישומו של תר"ש (תוכנית רב שנתית) 'גדעון'. "יא"א 22 ומספנה יכולות לספק מענה ליכולות שלא קיימות אחת אצל השניה, זאת במקום לצאת לתהליכי רכש מול חברות אזרחיות בארץ ובחו"ל", מדגים מפקד מספנה, אל"ם דודי יוסף. "השיתוף הזה חוסך הרבה מאוד זמן וכסף. לדוגמא, יש לנו מערכת פעמון צלילה שמשמש את הצוללים של היחידה למשימות תת מימיות לצלול לעומק של כ-100 מטר. חלק מהפעמון הזה בנוי מחופה שדומה במאפייניה לחופת מטוס ועם הזמן החופה דהתה והיה צורך ללטש אותה. זאת יכולת שזרוע הים לא מחזיקה בה והתלבטנו רבות מה המענה שיתאים לבעיה. לבסוף החלטנו להעביר את מערכת הפעמון ליא"א 22 והם ליטשו את החופה. למרות שמדובר בעולם תוכן שונה לגמרי מטיס, הצלחנו להשתמש ביכולת הקיימת בחיל האוויר כמענה לצורך תפעולי אצלנו. מדובר בחיסכון אדיר של זמן וכסף", מוסיף.

 

קצה הקרחון:

מאז כינון היחסים בין הגופים שיתוף הפעולה ממשיך להתעצם. אם בעבר השיח העיקרי היה בין מפקד מספנה למפקד יא"א 22, היום השיח כבר מתנהל בין הדרגים השונים, מהבכירים לזוטרים. חלק משיתוף הפעולה נעשה באמצעות מפגשי חשיבה וביקורים הדדיים בהם אנשי מספנה ואנשי יא"א 22 מנסים להתמודד יחדיו מול הבעיות הטכנו-לוגיסטיות שעל סדר יומם. "השילוב בין עובדים ותיקים ומנוסים לחיילים צעירים יוצר מרחב המעודד חשיבה מחוץ לקופסא", מציין מפקד מספנה, אל"ם דודי יוסף. "הפתרונות היצירתיים שמגיעים משיתוף הפעולה מאפשרים לנו להמשיך ולעמוד באתגרים שהזמן וההתפתחויות הטכנולוגיות מציבים לנו", מוסיף.

על אף ההישגים המרשימים שיתוף הפעולה עדיין נמצא בתחילתו. עם זאת, אל"ם יוסף ואל"ם ג' צופים עוד דרך ארוכה ורצופת הישגים לקשר ההדוק שנוצר בין הגופים. "שיתוף הפעולה טומן בחובו הרבה פוטנציאל. נגענו רק בקצה הקרחון ומפה אפשר רק להמשיך ולהתפתח", אומר מפקד מספנה אל"ם דודי יוסף. "אני חושב שביום שקצין ביא"א 22 יחפש פתרון והדבר הראשון שהוא יעשה יהיה להרים טלפון לעמית שלו בזרוע הים כמקור ידע ראשון - זה יהיה הסימן עבורי ששיתוף הפעולה נטמע לגמרי ואנחנו פועלים יחד כצבא מאוחד", מחזק מפקד יא"א 22, אל"ם ג'.

loading...