משלבים כוחות: איך נוצר השיתוף בין ים ליבשה? משלבים כוחות: איך נוצר השיתוף בין ים ליבשה?

משלבים כוחות: איך נוצר השיתוף בין ים ליבשה?

אגם תותחני, יהלי שיאון

הם פותחים צירים, מסכלים מחבלים, והפכו לחלק בלתי נפרד מהלחימה בדרום - פלגה 916, האמונה על הזירה הימית הדרומית לא נחה לרגע. פגשנו את הקצין המקשר בין ים ליבשה ושמענו על המהפך שצפוי לשנות את הזרוע מן היסוד

בבניין רב קומות מול חופי עזה עזה, נתקל מפקד גדוד במארב נ"ט (נגד טנקים) מהקומות הגבוהות., מכשיר הקשר שברשותו מתחבר אל ספינת דבורה, קילומטרים ממקום הירי. בתוך שניות יורה הדבורה עשרות פגזים, וחוליה שלמה של ארגון הטרור חמאס מושמדת. "אירועי קישוריות כמו אלה מדגימים את המהפך שעברנו בתקופה האחרונה", מספר רס"ן במיל' שלומי, קצין ההשתתפות של פלגה 916. " הספינה היא חלק בלתי נפרד מהכוח היבשתי, עוד כלי בארגז היכולות של המג"ד".

שפה מבצעית חדשה

בשגרה, לא הייתם מוצאים את פלגה 916 פועלים ביבשה. תפקידה הוא להגן על המדינה מחדירות והברחות במרחב הימי הדרומי. במלחמות עבר אנשי הפלגה השתתפו בתקיפות יבשתיות רק במקרים ספציפיים וכשנקראו לכך. היום, כפי שמסביר רס"ן במיל' שלומי, אין אפילו צורך לקרוא לפלגה - היא כבר חלק בלתי נפרד מהלחימה.

שפה מבצעית חדשה

אותו קשר אמיץ בין הפלגה לכוחות המתמרנים נרקם לאורך חודשים של לחימה אינטנסיבית. בשלב הראשון, נציגי זרוע היבשה המכונים "שדכנים" בילו מספר ימים על ספינות הדבורה. בהמשך, נציגי זרוע הים ביקרו בחדרי המלחמה של כוחות היבשה, הצטרפו לפעילויות בעומק הרצועה ודייקו את השפה המבצעית המשותפת. בסיום התהליך, הפכו ספינות הדבורה לחלק בלתי נפרד מכוח האש של גדודי החי"ר והשריון, וכיום הם מבצעים משימות יבשתיות בנוסף למשימותיהם הימיות.

לאורך הירקמות הקשר,  גילו הכוחות כי העשייה המשותפת מהווה יתרון ייחודי עבור שני הצדדים. "ספינה יכולה לשהות ימים ארוכים מול החוף, לראות ולפגוע בטווחים ארוכים מאוד", מסביר רס"ן במיל' שלומי. "היכולת שלנו לסייע בכל רגע נתון, בכל גזרה ובכל משימה, היא יתרון ואנו כח משלים שיודע לתת מענה במקומות שלעיתים היבשה וגם האוויר מוגבלים בו.
(צילום: באדיבות המרואיין)
עם תחילת השלב השלישי ללחימה וצמצום הפעילות בקו החוף, נהיה ברור כי נוכחות זרוע הים באזור נעשתה יקרה ומשמעותית אף יותר. "כאשר אין כוחות על הקרקע, קשה יותר לאסוף מודיעין ותצפית בזמן אמת. כאן אנחנו נכנסים לתמונה, ויודעים לזהות ולסכל איומים על לוחמינו בכל מקום במרחב".
גם חמישה חודשים מתחילת המלחמה, פלגה 916 ממשיכה לשבור שיאים מבצעיים. " גם בימים אלו אנו ממשיכים להצטייד באמצעים טכנולוגיים, מחזקים את יכולות התקיפה ומעמיקים בהכשרות המותאמות לעולם היבשה. זרוע הים יודעת לפעול בכל מקום והינה חלק בלתי נפרד ממאמץ ההכרעה הצה"לי".
(צילום: דוברות זרוע הים)

עוד כתבות בנושא

loading...